Bawa Adik Umur Bawah 18 tahun Travel Ke Luar Negara Tanpa Ibu Bapa

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Sebelum husniey terlupa perkara penting yang perlu dikongsikan disini, selalunya akan cepat cepa...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Sebelum husniey terlupa perkara penting yang perlu dikongsikan disini, selalunya akan cepat cepat catat di planner. Bila dah catat maka mood malas macam mana sekali pun mesti paksa diri untuk siapkan. Alhamdulilah perancangan untuk bercuti ke Korea dipermudahkan dengan izin Allah. Ramai yang tak tahu husniey bercuti kali ini membawa adik bongsu, Che Engku Hidayati (Adik Ida) berumur belum cukup 18 tahun.



Semasa mengetahui tentang promosi AirAsia Free Seat pada bulan September tahun lalu, husniey nekad kali ini teringin nak explore Korea Selatan. Lalu teringatkan Adik Ida yang masih lagi bersekolah dan belum pun SPM waktu itu. Husniey tanyakan padanya “adik Ida nak ikut tak kak long pergi Korea tahun depan?”. Masa tu husniey dah pun beli tiket promosi sehala KLIA2 ke Incheon, Seoul untuk dua orang sahaja. Beberapa hari juga tunggu jawapan adik Ida sebab minta izin mak ayah, lama tu dia jawab nak ikut jugak. Sempatlah sambar tiket promosi untuk dia. Husniey ingatkan padanya, nanti lepas exam adik kerjalah kumpul duit sempatlah jalan-jalan musim bunga nanti. Yes alhamdulilah dia dapat kerja, dah dekat 3 bulan kerja. Gaji pun okay. Husniey belanjakan dia tiket penerbangan ke Seoul. Tiket balik, perbelanjaan, penginapan dia tanggung guna duitnya sendiri.




Masa itu adik dah tanyakan pada mak ayah, dah minta izin semua. So trip on jelah bila dapat lampu hijau dari orang tua. Pada hujung Disember tahun lalu, tibalah masa untuk adik Ida buat pasport. Yelah nak travel ke luar negara ini memang wajib kena ada pasport. Kebetulan husniey balik Kemaman masa tu, ada kerja di Kuantan. Alang-alang tu bawa adik pergi UTC Kuantan untuk urusan pasport.

Niat dihati tak payah dah adik pergi dengan ayah. Setibanya dekat pejabat Imigresen, kami dimaklumkan oleh kerani kaunter disitu remaja berumur bawah 18 tahun tak dibenarkan datang buat pasport berseorangan, WAJIB ditemani ibu atau bapa. Masa itu husniey dah siap bagitau dekat orang kaunter, kalau datang dengan kakak pun tak boleh ke? Haih susah juga macam ni. Kami baliklah semula dengan hampa. Esoknya tu adik pergi dengan ayah je buat pasport di Kemaman. Settle urusan pasport. Alhamdulilah lega satu bab. Duit pun adik dah simpan setiap kali gaji.


Ini antara maklumat tentang Pasport Malaysia Antarabangsa. Bagi yang tak tahu menahu langsung, bolehlah baca dekat bawah ini. Nanti nak jalan-jalan keluar negara sekurangnya dah maklum kan?


Berumur 13 hingga 59 tahun. 
Pemohon biasa. Dikenakan RM 200. Pasport sah hingga 5 tahun. 

Syarat pemohon pasport bagi bawah 18 tahun

Beberapa hari sebelum kami bertolak ke Seoul, tetiba husniey terfikir risau pulak adik ni lepas ke tak nanti dekat Imigresen Korea. Yelah mana tak risau, adik buat pasport pun nak kena ditemani ayah. UMUR BELUM CUKUP 18 TAHUN. BOLEH KE TRAVEL KE LUAR NEGARA , paling rumit bila terfikir TANPA IBU BAPA IKUT SEKALI. Dalam kepala ini ligat dengan pelbagai persoalan, siap google dengan pelbagai keywords, tapi tak jumpa sebarang maklumat jelas yang boleh meyakinkan husniey. Cuma husniey ada lah terbaca dari website AirAsia. Umur 16 tahun ke atas dikira dewasa. Itu jelah yang boleh melegakan husniey. Baca
 sini terma syarat pengangkutan dan penerbangan. Dari laman web AirAsia.





Tiba hari bertolak, husniey dah pesan dekat adik Ida. Muka kena confident, senyum relax. Kalau ditanya jawab je dengan jujur. Husniey risau kalau dah landing disana nanti je. Sebab ada je kes orang dewasa pun kena tahan dan disoal siasat dengan pelbagai perkara, imigresen sana ingat kita bukan datang nak melancong.. Haaa ada kes gitu tau, siap kena tahan dan hantar balik ke Malaysia.

Bila dah tiba masa untuk urusan dekat imig, alhamdulillah lega tak ada soalan pun ditanyakan. Semua dokumen husniey memang dah siap sedia untuk setiap orang. Itinerary, maklumat tiket balik, print out tempahan penginapan dan lain-lain. Paling penting kita kena isi arrival card dengan lengkap. Nama, Alamat Penginapan lengkap dengan nombor bangunan, nama jalan semua tu, pekerjaan. InsyaAllah dipermudahkan bila niat kita betul.



Walaupun pertama kali adik keluar jalan-jalan ke negara orang, ke Korea pula tu. Serius lega bila semuanya okay okay je. Langsung tak ada soalan dari pegawai sana. Mungkin teruklah husniey overthinking tapi ini semua sebenarnya persediaan. Tiap perancangan kita tak boleh terlalu gembira dan yakin, kena ada sedikit kerisauan. Kenapa husniey nak sangat bawa adik bongsu tu? Dah tahu mencabar itu jugak kau nak buat. Adik husniey ni dia seorang Kpopers. Minat sangat dengan band-band sana, dan jenis layan drama Korea jer. Itu yang bawa dia, lagi satu dia lagi banyak informasi pasal negara tu, pandai juga sikit-sikit berkomunikasi.

Untuk Makluman: Jika anda tak mahu pening kepala ingin travel ke Korea, boleh menggunakan servis dari ARBA TRAVEL. Pakej percutian ke Korea yang mampu milik harga yang ditawarkan super jimat, bajet dan premium pun ada. Yang best tak susah untuk mencari makanan Halal, sebab pihak Arba Travel akan bawa anda ke tempat makan yang tidak diragui. ARBA Travel juga berdaftar dengan Kementerian Pelancongan, anda selamat dari sebarang penipuan. Rating 4.8/5 star di Facebook. Harga Pakej Budget RM 3097 / Pax termasuk tiket penerbangan pergi dan balik. 

Maklumat lanjut sila klik pautan di bawah;

~ PAKEJ PERCUTIAN KE KOREA 5H 4M BAGI TAHUN 2019 / 2020 ~



Mestilah sebagai kakak yang baik, rasa legalah kalau bawa adiknya. Nanti jadi ralat pula kalau tak bawa. Kebetulan dia dah habis sekolah dan dah pandai cari rezeki sendiri so inilah waktu yang sesuai. Cukup setakat ini perkongsian husniey. Lagi cerita seterusnya pasal melancong ke Korea, bakal cerita di lain entri ya. Semoga perkongsian ini memberi manfaat dan pencerahan kepada yang memerlukan.

You Might Also Like

8 comments

  1. alamdulillah semua baik2 je sepanjang di sana. bab imi tu memang nerves sikit. hehe

    ReplyDelete
  2. besnyeeee,suka tengok gambar-gambar husniy amk.Cantik2..

    ReplyDelete
  3. wah good sharing husni!! Alhamdulillah semua dipermudahkan...

    ReplyDelete
  4. wah tentu seronok berjalan2 korea dgn adik.. confirm dia seronok

    ReplyDelete
  5. bestnya akakk ke sana. smua gmbar busyra tngok di ig. smua cun2.. hehe

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah thanks for sharing husniey

    ReplyDelete

Komen yang membina sangat dihargai. Terima kasih bagi yang meninggalkan komen dan membaca penulisan blog ini.