3 Malam Menginap K-Guesthouse Dongdaemun Seoul, Korea

Assalamualaikum semua pembaca. Perkara paling husniey menitikberatkan apabila mengembara adalah tentang penginapan, bukan mudah memilih pen...

Assalamualaikum semua pembaca. Perkara paling husniey menitikberatkan apabila mengembara adalah tentang penginapan, bukan mudah memilih penginapan yang okay, ada 'ciri-ciri muslim friendly'. Contohnya ruang, peraturan di guesthouse. Ada sesetengah guesthouse mengenakan peraturan ketat tidak boleh berparti dan lain-lain syarat. Haa sebagai muslim mestilah kita wajib cakna tentang penginapan yang bakal kita menginap ketika di luar negara. Menginap di K-Guesthouse Dongdaemun, guesthouse ini ada ciri ciri muslim friendly sebab tak ada pun dengar tetamu yang buat bising berparti ke apa. Nampak seperti ramai traveller dari Indonesia, Philippines, Chinese, Malaysia dan lain-lain negara. 


Alhamdulillah mudah kami dapatkan penginapan yang okay. K-Guesthouse Dongdaemun Premium lengkap dengan  pelbagai kemudahan. Husniey membuat tempahan dua jenis bilik. Satu bilik single dan satu bilik double. Bilik jenis single sangat simple dan ruang agak sempit tapi okaylah untuk stay seorang dewasa di bilik ini.

Bilik double. Lega je ruangnya.

Tandas dan bilik mandi. Ini tandas bilik single. Gambar hilang 😂

Bilik double untuk dua orang tetamu, saiznya agak luas. Ada ruang nak solat. Ada mini fridge, hair dryer, televisyen, warmer dan ada banyak juga disediakan socket plug senanglah nak cas phone, kamera, pocket WiFi dan lain-lain alat elektronik yang dibawa.

Double bed

Ruang bilik single. Tuan suami stay disini

Katil di bilik single

K Guesthouse ini juga mempunyai mini kitchen. Dapur ini kita berkongsi dengan tetamu lain. Jadi alatan memasak, pinggan mangkuk, gelas itu semua kami kena samak terlebih dahulu sebelum menggunakan. Mujurlah alatan semuanya bersih. Yakin sikit bila nak guna tu.

Di dapur


Alatan memasak yang ada disediakan. Banyak kan?
Kalau nak masak beria pun okay je ni

Mujurlah bawa sabun taharah, senang cuma letakkan sabun ke dalam bekas, buh air dan cuci macam biasa lalu bilas bersama air 7x. Bukan itu sahaja, juga terdapat kemudahan water dispenser air sejuk dan panas. Nak bancuh air minum kopi bersama biskut boleh, nak makan mee segera pun boleh juga. Ada juga ruang dewan untuk tetamu makan. Lengkap dengan kerusi meja. Saiznya tak terlalu besar pun just nice, tapi okaylah. Macam padat sikit dengan luggage tetamu disimpan disitu, tapi okaylah tak boleh nak expect suasana mewah sebab bayar murah kan, heee.


Menu breakfast di guesthouse

Susu, fresh orange 

Setiap pagi akan ada disediakan breakfast oleh pihak guesthouse. Ada beberapa menu. Terdapat roti, husniey buat roti bakar dan makan bersama jem strawberi serta butter. Minuman pula seperti jus oren dan susu. Beberapa jenis cereal dan juga terdapat mee segera yang anda boleh bancuh dan makan. Tapi rasanya mee segera tu tidak sesuai dimakan oleh tetamu muslim. 

Bawa bekal maggie banyak sikit, sebab enak dimakan disana suhu sejuk!

So sepanjang menginap di K Guesthouse Dongdaemun ini untuk breakfast husniey cuma makan cereal bersama susu serta roti bakar jelah. Okay dah tu kan, nak makan sedap sila masaklah sendiri. Bawa bekalan makanan banyak sikit okay? Boleh je nak masak dekat sini. Kami tiap malam masak Maggie. Hehee. Tak pun beli je ramen dan letak air panas lepak kat situ. Di Korea sejuk sangat so sesuai la nak makan ramen tak berpeluh mana.


Ini antara kemudahan yang tersedia dan boleh digunakan semasa menginap di K Guesthouse Dongdaemun. Ada seterika dan komputer disediakan, syok duk tepi tingkap tu dapat menghayati suasana kawasan situ. Suasana pagi cantik.

Kemudahan mesin basuh. Di Tingkat 6 kalau tak silap.
Boleh tanya staf meja depan. Jimat duit belanja kami, guna je kemudahan yang ada ni tak payah pergi dobi dah 😊

Suasana awal pagi dari bilik husniey menginap. Cantik.

 Dijemput menonton video husniey dah update di YouTube Channel 👇👇





Harga bagi penginapan ini ialah RM 797 bersamaan 221,621 won. Membuat tempahan terlebih dahulu dan urusan membayar dijelaskan semasa check in di guesthouse dalam nilai matawang won. Hal ini memang husniey dah maklum sejak dari awal sebab sengaja memilih buat tempahan di Booking.com dengan pilihan Book Now Pay Later. Yelah nak tunggu duit tabung penuh agak makan masa,hehe. Harga agak berbaloi tempah dua jenis bilik dan menginap dari 31 Mac sehingga 3 April. Betul, 4 hari 3 malam. Malam pertama rehat di Incheon Airport disebabkan flight tiba agak lewat jam 10 pm lebih, tunggu waktu pagi baru ke kawasan bandar dengan menaiki bas. Kalau pergi awal pun tak dapat request early check in. Pengurusan hanya akan benarkan kami check in selepas 3 petang.

Penginapan dekat dengan kemudahan pengangkutan awam. 

Rujuk map disini

Overall untuk penginapan yang terletak di kawasan Dongdaemun Seoul , rating diberikan 3.9 / 5. 
Tak suka dengan kedai makan dekat tingkat bawah bangunan guesthouse ni. Sangat berbau busuk. Setiap hari husniey loya je rasa bila lalu situ. Kedai makan tu menjual makanan beberapa jenis daging termasuk daging oink oink (husniey baca banner kedai tu). Busuk sangat bau air rebusan daging tu kot, serius nak muntah. Tiapkali lalu situ mesti tutup hidung dan cepat lari masuk lif 😭

Haa itu saja yang kurang memuaskan hati, bahagian lain semua okay. Service okay, kemudahan yang disediakan di K Guesthouse ini tip top boleh dipuji. Semua barang kita nak guna ada disediakan. RM 797 dibahagikan 3 orang, jadi RM 265 per seorang penginapan selama 3 malam di Seoul. Berbaloi bukan?

You Might Also Like

8 comments